6 juli 2017

logisch vervolg


Rond deze tijd van het jaar komt ook het oranje zandoogje tevoorschijn. Het bruin zandoogje is altijd een pak vroeger. Beide worden nogal eens verward. Zoals je linksonder en rechtsboven kan zien, heeft het oranje zandoogje heel kleine witte oogjes op de onderkant van de achtervleugel. De 2 witte puntjes in het zwarte oog worden meestal als onderscheidsmiddel gehanteerd maar er zijn ook bruine zandoogjes die daar 2 witte puntjes hebben. Het oranje zandoogje is ook wel kleiner dan zijn bruin broertje. Met de vleugels open zie je dat het oranje zandoogje een pak meer oranje heeft (vooral op de achtervleugels) dan het bruin zandoogje

De kleine vuurvlinder (linksboven en rechtsonder) verscheen vandaag ook. Ik vond hem zowel op de marjolein als op de Veronicastrum. De rupsen van dit vlindertje leeft van zuring, een plant die in menig tuin wordt uitgestoken maar hier mag blijven staan. Vaak zie ik hem niet maar gezien het overduidelijk een prachtige vlinderzomer is, is zijn komst een logisch vervolg op de successerie tot nu toe. De kleine vuurvlinder behoort ook tot de blauwtjes, net als het groentje.

4 opmerkingen:

  1. Nog een mooie waarneming. Mijn tuin staat ook vol zuring, maar dat vuurvlindertje heb ik nog niet gezien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben al blij als ik hier een koolwitje zie passeren! Dus geniet ik maar mee via jouw foto's ;) .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar dient een blog ook een beetje voor, net zoals ik van je stedenfoto's mee geniet. Ik zie wel dat voor vlinders, naast nectarplanten, direct zonlicht heel belangrijk is. Het weghalen van enkele te grote bomen heeft hier een flinke stimulans gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach, ik ben content met de dingen die ik wel heb hoor. Om in een stad te wonen ben ik hier toch maar mooi omringd met veel groen. En ja, daar dienen blogs een beetje voor, maakt ze ook zo plezant hé. Geniet van je rust!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.