15 augustus 2017

eitjes in het mos


Het mannetje van de blauwe glazenmaker vastleggen is zenuwslopend. Hij vliegt als een bezetene van huut naar haar en als je goed kijkt zie je hem als volleerde rebel zijn middelvinger naar je uitsteken. Het vrouwtje daarentegen heeft meer respect voor de tuineigenaar. Wanneer ze haar eitjes legt, hangt ze stil tegen het mos en neemt ze haar tijd. Zo net was er weer eentje aan de zwemvijver. De boordstenen zijn aan de schaduwzijde mooi begroeid met mos. Elk jaar zie ik er vrouwtjes eitjes in deponeren. Dit gaf me de kans om de groenbruine libel van dichtbij te bewonderen. De kans dat deze eitjes uitgroeien tot een libel is minimaal want de goudwindes in het water zijn erg perfectionistisch bij het 'opruimen' van waterbeestjes. Dé geboorteplek van blauwe glazenmakers is hier een andere poel, eentje zonder vissen en met veel gele lissen, egelskoppen en waterlelies.


3 opmerkingen:

  1. Hah, dus moet ik wachten tot er mos op op de steen in 't water ligt alvorens ik hier eitjes ga hebben van de glazenmaker. 't Mannetje zit ook hier als een ADHA-libel boven de vijver te vliegen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hehe, weer iets bijgeleerd. Ik wist niet dat mannetjes blauwe glazenmakers middelvingers hadden... Plezant geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele mooie foto's van dit schitterende insect.
    De mannetjes vliegen inderdaad zo snel, dat je soms denkt: zag ik hem nou gaan of niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.